NL   /   EN

Advocaten / Diederik Stols

The Legal 500 - The Clients Guide to Law Firms

Diederik Stols

T +31 (0)20-5289532
F +31 (0)20-5289537
E stols@boekx.com


Door 'Legal 500' weer aanbevolen advocaat voor:
- Intellectual property

Sinds 2009 is Diederik Stols (1969) partner bij Boekx. Hij studeerde in 1993 af aan de Universiteit Leiden, en behaalde vervolgens een LL.M-diploma op het gebied van intellectueel eigendom en IT-recht aan King's College in Londen. In 1995 begon hij als advocaat in Amsterdam. Aanvankelijk werkte hij bij het kantoor Loeff Claeys Verbeke, dat vervolgens fuseerde met Allen & Overy. Tussen 2003 en 2008 was Diederik verbonden aan het kantoor DLA Piper.

Diederik is gespecialiseerd in intellectueel eigendom, media-en entertainmentrecht, sponsoring en e-commerce. Veel van zijn cliënten zijn actief in de media- en communicatiebranche, in het bijzonder culturele instellingen, theaterproducenten en filmmaatschappijen. Daarnaast vertegenwoordigt hij een aantal merkhouders op het gebied van sportartikelen en levensmiddelen over merkenrecht en reclamerecht.

Diederik heeft tientallen publicaties op zijn naam staan over intellectueel eigendom en mediarecht. Artikelen van zijn hand verschenen in landelijke media als NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad, en in vaktijdschriften als Intellectuele Eigendom en Reclamerecht, Mediaforum en Marketing Rendement. Verder was Diederik enkele jaren correspondent van het Engelse vakblad Entertainment Law Review en columnist bij het online magazine Netkwesties. Als Mentor Legal & IP van het Amerikaanse Founder Institute begeleidt hij start-ups in Nederland, België en Portugal. Daarnaast geeft Diederik regelmatig gastcolleges op het gebied van intellectuele eigendom op de Universiteit Leiden.

Publicaties

publicatie / 16 maart 2017 / BV Rendement

Bescherm uw bv’s investering in data

Databanken zijn veel geld waard. Naast alle waardevolle gegevens die ze bevatten, heeft uw onderneming er als producent van de databank namelijk tijd, geld en moeite in geïnvesteerd. Het is daarom belangrijk om te weten hoe uw bv deze investering kan beschermen. Want hoewel het databankrecht u beschermt en zelfs automatisch ontstaat op het moment dat u een databank voltooit, brengt het ook risico’s met zich mee.

Bekijk PDF
publicatie / 7 februari 2016

Waarom het 'merk' Vondelpark ongeldig is

'BEDRIJF GEBRUIKT NAAM VONDELPARK ILLEGAAL' kopte De Telegraaf vrijdag. Het bedrijf Cruijff Sports heeft namelijk een sportschoen op de markt gebracht die verwijst naar de jaren dat Johan Cruijff zijn conditie bijhield in het Vondelpark. Maar kan een gemeente eigenlijk wel een park als merk deponeren? En mag de gemeente dan ook boze brieven sturen?

Lees meer...
publicatie / oktober 2013 / Marketing Rendement

Twitteraccount opeisen

Tweeten uit naam van het bedrijf kent een vervelende keerzijde. Als u uit dienst gaat, kan er discussie ontstaan over het ‘eigendom’ van het account en de volgers die u heeft verzameld. Want mag u zomaar het account meenemen, blijft het van de baas of is Twitter misschien de eigenaar?

Vroeger was het voor een werknemer duidelijk dat hij na het inleveren van zijn ontslagbrief geen contact meer mocht hebben met relaties. Dat stond immers meestal in de arbeidsovereenkomst. De intrede van social media heeft ervoor gezorgd dat dit soort zaken niet meer zo zwart-wit zijn. Zo kan er behoorlijk worden geruzied over het twitteraccount. De werkgever en de werknemer kunnen allebei...

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / mei 2013 / Marketing Rendement

Patentschending

Jippie! Uw nieuwste product is van de lopende band gerold en dat viert u met een leuke introductie-actie. Maar nog tijdens de looptijd arriveert er een aangetekende brief. Uw bedrijf wordt beschuldigd van inbreuk op andermans octrooi. U bent zich van geen kwaad bewust, maar zult moeten achterhalen of de claim wel terecht is. En uiteindelijk wilt u natuurlijk gewoon voorkomen dat u in een kostbare en bewerkelijke octrooizaak terechtkomt. Wat kunt u doen om dat te vermijden?

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / juni 2012 / Marketing Rendement

Auteursrechtorganisaties

Wanneer u marketingprofessional bent, bent u ook gewend te letten op de auteursrechten die op bepaald materiaal rusten. U krijgt immers te maken met een veelheid aan audio, video, documenten en media; het wachtmuziekje voor de klantenservice, beeld voor in de folders en een leuke video op de website. Maar weet u ook welke organisaties verantwoordelijk zijn voor het innen van al die verschillende rechten?

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / mei 2012 / Marketing Rendement

EHBO bij patentschending

Het kan u zomaar gebeuren: er valt een brief op de mat waarin uw bedrijf beschuldigd wordt van inbreuk op een octrooi, ook wel aangeduid als patentschending. Wat nu? Had het octrooi wel verleend mogen worden? Professionele hulp inschakelen van een octrooigemachtigde is een goede eerste stap. Wat kunt u verder doen? Het laatste wat u wilt, is in een dure en bewerkelijke octrooizaak terechtkomen.

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / maart 2012 / Marketing Rendement

Octrooi beschermen

Het kan iedereen overkomen: op een dag doe je een geweldige uitvinding. Je bedenkt iets wat nog nooit iemand anders bedacht heeft. De bekende post-it memo’s bijvoorbeeld. Of het kantelende scherm op een mobiele telefoon. Op zo’n moment kun je een patent aanvragen, ook wel aangeduid als octrooi. Dat octrooi is twintig jaar geldig. Grote bedrijven als Philips leven ervan, maar ook middelgrote bedrijven kunnen veel voordeel hebben van een octrooi.

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / 28 november 2011 / Twittermania.nl

Kan je werkgever je Twitteraccount opeisen?

Amerikanen zijn dol op het voeren van rechtszaken. Vandaar dat je er op iedere straathoek wel een advocatenkantoor vindt. Het heeft dus niet lang geduurd voordat ook Twitterberichten het onderwerp van een rechtszaak werden. Begin 2011 kreeg Courtney Love het bijvoorbeeld aan de stok met een designer. Ze had die ontwerper op Twitter zwartgemaakt; in feite dus gewoon een klassieke smaadzaak, maar dan in 140 tekens. In maart werd de zaak geschikt voor het bescheiden bedrag van 430.000 dollar. Niet meer doen Courtney!

Veel spannender is de vraag of een Twitteraccount...

Lees meer...
media / 3 november 2011 / Financieel Dagblad

Kopieerheffing betalen via fiscus

Iedereen die wel eens met behulp van zijn computer vakantiefoto’s, muziek of films op een cd brandt, betaalt daarvoor een kopieerheffing. Dat is geen belasting maar een verplichte forfaitaire heffing die geïnd wordt door een stichting van auteursrechthebbenden, Stichting de Thuiskopie geheten. Die stichting is twintig jaar geleden in het leven geroepen in een poging de makers van muziek en films te compenseren voor kopietjes die in de privésfeer gemaakt word en — toen nog op cassettebandjes. De heffing varieert van 14 eurocent voor een geheugenkaartje tot € 1,10 voor een opneembare dvd. Al die dubbeltjes en euro’s worden niet geïnd door...

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / oktober 2011 / Office Rendement

Sociaal aan banden; regels over sociale media

Bekijk PDF
publicatie / oktober 2010 / Marketing Rendement

Wat mag er allemaal op Twitter? Misbruik al geregeld

Toen Twitter in 2006 werd opgericht, leek het niet meer dan een speeltje voor internetfanatici. Dat soort speeltjes hadden we vaker gezien. Wie herinnert zich nog Second Life, bijvoorbeeld? Anders dan Second Life is Twitter inmiddels niet meer weg te denken als razendsnel nieuwsmedium én als Pr-instrument. En nu Twitter steeds meer mainstream wordt, komt er langzaam een discussie op gang over de juridische implicaties.

Bekijk PDF Lees meer...
media / 2 augustus 2010 / Radio 1

'Spoedcursus grondrechten voor politici' in aanloop naar WK 2018

Nu Nederland het WK voetbal in 2018 wil binnenhalen, moeten kamerleden, burgemeesters en raadsleden nodig op een cursus grondrechten. Advocaat Diederik Stols biedt zich aan.

Luister interview op radio 1: http://www.radio1.nl/gids/2010-08-02

publicatie / augustus 2010 / Mediaforum

De FIFA, het IOC en het EVRM

Bekijk PDF
media / juni 2010 / NRC Handelsblad

Blijf met je tengels van de biermeisjes af

Dat de FIFA Bavaria voor de civiele rechter wil slepen voor de jurkjesstunt, is begrijpelijk. Maar de meisjes arresteren gaat veel te ver, zegt Diederik Stols.

Bekijk PDF
publicatie / april 2010 / Marketing Rendement

Aanhaken bij het WK voetbal: mag dat?

In juni is het weer zover: het WK voetbal in zuid-afrika. n og even en we hebben het over niets anders meer. Iedereen zit gezellig thuis, op het werk of in de kroeg samen naar het n ederlands elftal te kijken. d at lijkt een mooie gelegenheid voor u om een leuke marketingactie op te zetten. m aar dan zult u eerst moeten weten wat, juridisch gezien, wel en niet mag rond het WK. e n zijn de ‘officiële’ rechten eigenlijk wel allemaal geldig?

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / juni 2009 / Office Rendement

Moet je nu ook al voor iPod betalen?

Bekijk PDF
publicatie / januari 2009 / Mediaforum

Annotatie onder vonnis ANP vs Novum Nieuws

Wie gehoopt had op een uitvoerige weging van de auteurs- en databankrechtelijke merites van dit lang lopende geschil komt ondanks de 24 (!) pagina’s die dit vonnis telt bedrogen uit. Wel is duidelijk dat de rechtbank de feiten nog eens uitvoerig op een rijtje heeft gezet, waardoor het vonnis af en toe leest als een mooi staaltje van investigative journalism. Wisten de bestuurders van de Novum-vennootschappen dat er op de Novum-redactie stiekem ANP-berichten werden gelezen? Ja, vindt de rechtbank. Een hoofdrol is daarbij weggelegd voor een geel memo-plakkertje op een van de computers op de Novum-redactie. Op dat plakkertje staan een gebruikersnaam en een wachtwoord. Daarmee kan gratis worden ingelogd op de nieuwsdienst van...

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / januari 2007 / Marketing Rendement

Namaak uit het verre Oosten

De wereldeconomie vaart wel bij de handel met Azië. Veel bedrijven laten hun producten in bijvoorbeeld Pakistan, India en China maken. Maar als u dat ook wilt, kunt u dat dan wel met een gerust hart doen? Want hoe zit het met de bescherming van intellectuele eigendom in Aziatische landen?

In 2005 werd er voor 762 miljard dollar vanuit China geëxporteerd naar de rest van de wereld. Een stijging van maar liefst 28% ten opzichte van het jaar daarvoor. Sinds een paar jaar zijn het niet meer de Chinese staatsbedrijven, maar lokale vestigingen van buitenland- se bedrijven, die het grootste deel van...

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / november 2005 / Marketing Rendement

Bescherming tegen gelijkende merken

Het merkenrecht werkt volgens het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Maar dat betekent niet dat ieder geregistreerd merk uniek is. Jaarlijks worden er in het Benelux Merkenregister zo’n 25.000 nieuwe merken gedeponeerd. Het Benelux Merkenbureau kan een nieuw merkdepot niet weigeren omdat het te veel op een ouder bestaand merk lijkt. De houder van het oudere merk zal daartoe zelf in actie moeten komen. Een soort preventieve merkbescherming dus. Sinds kort kan dat in de vorm van een oppositieprocedure.

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / oktober 2005 / Marketing Rendement

Geregistreerd merk gebruiken

Als u een merk registreert, moet u niet denken dat u vervolgens rustig achterover kunt leunen. Een geregistreerd merk moet namelijk ook daadwerkelijk regelmatig gebruikt worden. De merkhouder moet dus producten onder het merk of het logo op de markt brengen. Doet u dat niet of onvoldoende, dan kan een ander – zelfs uw concurrent – naar de rechter stappen om uw merk geheel of gedeeltelijk uit het register te laten halen.

Bekijk PDF Lees meer...
publicatie / mei 2005 / Marketing Rendement

Hoe een sterk merk zwak wordt

Het lijkt op het eerste gezicht de droom van iedere marketeer: een nieuw merk verovert de markt in een razend tempo. Het product is zó populair dat de nieuwe merknaam een eigen plek krijgt in de Nederlandse taal. Maar juridisch gezien is het oppassen geblazen: als een merk langzaamaan een soortnaam wordt voor het product zelf, kunt u uw merkrecht verliezen. Het merk verliest dan zijn essentiële functie, namelijk het onderscheiden van het product ten opzichte van andere producten.

Bekijk PDF Lees meer...