NL   /   EN

Team / Diederik Stols

publicatie / april 2010 / Marketing Rendement

Aanhaken bij het WK voetbal: mag dat?

In juni is het weer zover: het WK voetbal in zuid-afrika. n og even en we hebben het over niets anders meer. Iedereen zit gezellig thuis, op het werk of in de kroeg samen naar het n ederlands elftal te kijken. d at lijkt een mooie gelegenheid voor u om een leuke marketingactie op te zetten. m aar dan zult u eerst moeten weten wat, juridisch gezien, wel en niet mag rond het WK. e n zijn de ‘officiële’ rechten eigenlijk wel allemaal geldig?

Voetbal is van ons allemaal. Dat denken we. Want juridisch gezien is dat niet zo. De KNVB is een vereniging met een aantal daaraan gerelateerde bv’s en stichtingen. De meeste profclubs hebben ook de vorm van een vereniging of een bv, en Ajax is zelfs een aan de beurs genoteerde nv. De overheid bemoeit zich vooral met de veiligheid, maar binnen de stadions zijn de clubs de baas. In het competitievoetbal geldt al sinds jaar en dag het ‘huisrecht’. De eigenaar van het stadion – de thuisclub dus – mag daar doen wat hij wil. Hij bepaalt wie wel en niet het stadion in mag, en wie wel en niet mag filmen en fotograferen. De tv-rechten zijn dus niet van de KNVB, maar van de individuele thuisclubs. Die geven bepaalde rechten in licentie aan Eredivisie CV, dat vervolgens de gezamenlijke televisierechten verkoopt. De grote clubs hebben daarnaast hun eigen beelden op hun eigen websites staan.

Straathandelaren
De FIFA en de UEFA zijn Zwitserse verenigingen met enorme kantoren in Genève. Beide verenigingen organiseren eens in de vier jaar het WK respectievelijk het EK, en de UEFA heeft daarnaast de handen vol aan de exploitatie van de Champions League. Bij een groot toernooi huren FIFA en UEFA de stadions van de clubs. Tijdens de wedstrijden maken FIFA en UEFA dus uit wat er in het stadion gebeurt. WK en EK zijn dus ook in feite privé-evenementen, te vergelijken met een stadionconcert van de Rolling Stones. Maar rond een WK...

Bekijk PDF