NL   /   EN

Team / Diederik Stols

publicatie / maart 2012 / Marketing Rendement

Octrooi beschermen

Het kan iedereen overkomen: op een dag doe je een geweldige uitvinding. Je bedenkt iets wat nog nooit iemand anders bedacht heeft. De bekende post-it memo’s bijvoorbeeld. Of het kantelende scherm op een mobiele telefoon. Op zo’n moment kun je een patent aanvragen, ook wel aangeduid als octrooi. Dat octrooi is twintig jaar geldig. Grote bedrijven als Philips leven ervan, maar ook middelgrote bedrijven kunnen veel voordeel hebben van een octrooi.

Om meteen een misverstand uit de weg te ruimen: niet ieder leuk idee kan gepatenteerd worden. Een idee voor een nieuw soort loterij, een nieuw tv-programma of een nieuw restaurantconcept kun je niet zomaar monopoliseren. Ideeën kunnen namelijk in principe door iedereen worden nagevolgd. Een enkele keer kan een uitge- werkt idee beschermd zijn, maar dan op grond van het auteursrecht. Denkt u bij- voorbeeld aan het tv-format van The Weakest Link. Een auteursrecht ontstaat vanzelf, op het moment van creatie. Net als bij het schrijven van een boek. Maar een uitgewerkt programma-idee of een boek kun je niet deponeren. En het biedt niet de vrij absolute bescherming van een octrooi. Ook een modelrecht (een gedeponeerd productdesign) biedt maar op beperkte schaal bescherming, namelijk alleen voor het uiterlijk van het product.

Koffiepads
Als u een octrooirecht wilt verkrijgen, moet er sprake zijn van een technische vinding. Dat kan een mechanisch octrooi zijn of een werkwijze-octrooi. Bij een mechanisch octrooi zit het inventieve aspect in een bepaald voortbrengsel, zoals een apparaat of een gebruiksvoorwerp, of een bepaald...

Bekijk PDF