NL   /   EN

Team / Diederik Stols

publicatie / mei 2013 / Marketing Rendement

Patentschending

Jippie! Uw nieuwste product is van de lopende band gerold en dat viert u met een leuke introductie-actie. Maar nog tijdens de looptijd arriveert er een aangetekende brief. Uw bedrijf wordt beschuldigd van inbreuk op andermans octrooi. U bent zich van geen kwaad bewust, maar zult moeten achterhalen of de claim wel terecht is. En uiteindelijk wilt u natuurlijk gewoon voorkomen dat u in een kostbare en bewerkelijke octrooizaak terechtkomt. Wat kunt u doen om dat te vermijden?

Het is altijd vervelend als uw bedrijf ervan beschuldigd wordt een patent geschonden te hebben. Want aannemende dat u vooraf gewoon uw huiswerk heeft gedaan, zal uw eerste vraag zal uiteraard zijn; klopt die claim wel? Dan is het goed om te weten wat voor rechten er bestaan op het gebied van uw intellectuele eigendom. Er zijn namelijk verschillende soorten. U kunt uw merk deponeren, bijvoorbeeld om uw productnaam of het logo van uw onderneming te beschermen. Driedimensionale vormgeving en tweedimensionale dessins kunt u als model deponeren. Maar maak daarna niet de fout te denken dat het verder allemaal wel snor zit, omdat u immers uw intellectuele eigendom heeft gedeponeerd. Dat is namelijk te kort door de bocht. Een patent is een recht op een technische uitvinding. Merken, modellen en ook (niet-registreerbare) auteursrechten hebben dus niets met het patent- of octrooirecht te maken. Het is niet eenvoudig om een octrooi aan te vragen, want er gelden strenge eisen voor. Zo moet het gaan om een uitvinding met een ‘technische’ achtergrond. Dat kan ook iets eenvoudigs zijn, zoals het Post-It memoblaadje, of de beschuit-met-inkeping. Als het maar nieuw is, en inventief. Op eigen houtje een octrooiaanvraag schrijven, is vrijwel onmogelijk. Daar kunt u het beste een octrooigemachtigde voor inhuren. Die weet precies hoe u een octrooi op zo’n manier omschrijft dat de uitvinding zo goed mogelijk beschermd wordt. Daarnaast is de octrooigemachtigde goed thuis in de ingewikkelde regels van NL Octrooicentrum (de Nederlandse instantie die octrooien verleent) en die van het Europees Octrooibureau. Maar ook als u zelf geen octrooien heeft, kunt u te maken krijgen met het octrooirecht. Dit is het geval als uw onderneming bewust of onbewust een uitvinding toepast die door een concurrent eigenlijk al geoctrooieerd is. Dat is een lastige situatie waarin u echt niet terecht wilt komen.

Cliché
De eerste tip is het aloude cliché ‘voorkomen is beter dan genezen’. Houd daarom de concurrentie goed in de gaten. Dat kan simpelweg door periodiek de websites van andere ondernemingen te bezoeken, en dan vooral de pagina ‘producten’. U kunt ook veel wijzer worden door andermans producten op vakbeurzen of in brochures te bekijken. De kennis die u vergaart door de ontwikkelingen bij uw concurrent op de voet te volgen, kan u zelf op nieuwe ideeën...

Bekijk PDF